Fysioterapia

Fysioterapeutti on ihmisen liikkeen ja liikkumisen häiriöiden tunnistamiseen ja hoitoon erikoistunut henkilö. Hoitokeinoina käytetään terapeuttista harjoittelua, manuaalista ja fysikaalista terapiaa sekä ohjausta ja neuvontaa. Fysioterapeuttimme ohjaavat ja käsittelevät, mutta juuri sinä kuntoutat itsesi!

Fysioterapian tavoitteet ja sisältö suunnitellaan yksilöllisesti haastattelun ja fysioterapeuttisen tutkimisen pohjalta. Lihasten ja nivelten jäykkyyksistä johtuvia kipuja helpotetaan manuaalisen terapian - nivelten mobilisoinnin ja hieronnan - ja lihasvenyttelyn yhdistelmällä. Heikkoja lihaksia vahvistetaan voimaharjoittelulla ja vääristä liikemalleista opitaan pois. Polven/lonkan tekonivelleikkauksen tai olkapään kiertäjäkalvosimen leikkauksen jälkeen alkaa aktiivinen fysioterapia onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Elektroterapian (sähköhoidot ja ultraäänihoidot) keinoin voidaan pitkäänkin jatkuneita kipuja lievittää merkittävästi tai jopa poistaa kokonaan. Kinesioteippaus voi olla hyvä apukeino kudosten paranemisprosessissa parantaen lymfa- ja verenkiertoa ja vähentäen kipua kudosalueella. Kinesioteipin avulla voidaan myös ohjata ja tukea normaaleja kehon liikemalleja esimerkiksi olkapäähäiriöissä.

Fysioterapia kotikäynteinä - ikäihmisten fysioterapia

Iäkästä omaistaan voi kannustaa ylläpitämään tai parantamaan toimintakykyään ohjaamalla hänet fysioterapiaan. Iäkkäillä ihmisillä fysioterapia pitää usein sisällään kipujen lievittämistä ja lihasten sekä nivelten toiminnan edistämistä. Myös itsenäisen liikkumisen tukeminen on tärkeä osa-alue ikäihmistenfysioterapiassa.

Lähete fysioterapiaan ei ole missään nimessä pakollinen, mutta se mahdollistaa korvauksen saamisen Kelalta. Jos olet havainnut omaisellasi liikkumisen tai toimintakyvyn heikkenemistä, voit kysyä lääkärikäynnillä hänelle lähetettä. Mikäli omaisesi asuu hoivakodissa, voit pyytää hoivakodin henkilökuntaa olemaan yhteydessä hoidosta vastaavaan lääkäriin fysioterapialähetteen saamiseksi.